Правильне мовлення дітей – запорука успішного навчання в школі
Навчання мови починається не тоді, коли дитині дають буквар, а з перших вимовлених звуків. Тому важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема розвитку її мови, належить сім’ї. Адже перші слова, перші речення маля чує й вимовляє у колі рідних людей–матері, батька, бабусі, дідуся. Однак, дехто з батьків вважає, що дитина починає навчатися літературній мові лише в школі і не звертає уваги на формування її мовлення у дошкільному віці.
Дефекти мовлення малюків, що спершу тішили батьків, із часом стають серйозною перешкодою в спілкуванні, гальмують розвиток, перешкоджають навчанню в школі. Усім відомо, що діти з нормальним мовленням швидше засвоюють у дитячому садку необхідні для навчання в школі матеріали: звуковий аналіз і синтез слів, граматичні категорії, зв’язне мовлення. У дітей із мовленнєвою патологією це відбувається повільніше. Якщо з малюком, який має такий недолік, не працювати, то готовність до звукового аналізу в нього буде вдвічі нижчою, ніж у здорових дітей. Він не зможе оволодіти в повному обсязі навичками письма та читання.
Пам’ятайте:
- Дитина з вадами звуковимови чи відсутнім мовленням (особливо якщо їй уже 4 роки) не виговориться самостійно, їй необхідні логокорекційні заняття.
- Якщо в дитини з’явилося заїкання, обов’язково зверніться до невропатолога й логопеда. Принцип «як з’явилося, так і зникне» не спрацює. Це стосується й дитячих страхів.
- Не правильно думати, що дитина з вадами психофізичного розвитку сама порозумнішає. Їй потрібні заняття з учителем-дефектологом.
- Висновки логопеда, психолога, психіатра – це не вирок, а поява нової можливості для подолання порушень мовленнєвого й психофізичного розвитку дитини. Якщо вчасно не звернути особливу увагу на відповідні проблеми, вони можуть набути незворотного характеру й вплинути на формування мовлення й особистості загалом.
- Не варто сподіватися, що дитина навчиться правильно говорити через 2-3 тижні або всі психологічні проблеми будуть вичерпані через 2 місяці. Автоматизація (закріплення в мовленні) одного звука може тривати близько місяця-двох, а для вирішення психологічних проблем потрібно декілька років.
Велике значення в корекційному навчанні має рання діагностика різних аномалій розвитку мовлення. Якщо мовленнєві дефекти виявили при вступі дитини в школу чи в молодших класах, їх іноді важко усунути, що негативно позначається на успішності. Якщо ж відхилення виявляють у дитини в ранньому або дошкільному віці, медична й педагогічна корекція значно підвищують вірогідність повноцінного навчання в школі.
Симптоми, що можуть указати батькам на розлади мовлення дитини:
- хрипка вимова та обмежений темп мовлення;
- носова вимова, швидке мовлення;
- лепет чи невиразне мовлення;
- заїкання або повна нездатність говорити;
- повторення звуків, слова чи фрази;
- невдоволення після спроби спілкуватися, зніяковілість під час розмови;
- під час розмови смикається голова, блимає око.
Дефекти артикуляції:
- нерозбірлива мова у віці до 3 років;
- постійні проблеми з артикуляцією після 7років;
- спотворення звука, заміна неправильних звуків.
Якщо ви помітили, що ваша дитина:
- узагалі не говорить або її мовлення не відповідає віковим нормам;
- не розуміє або погано розуміє вас, не виконує прості прохання;
- погано сприймає мовлення того, хто до неї звертається, коли не бачить губ мовця або стоїть до неї спиною.
Вам потрібно негайно звернутися до спеціалістів, які могли б встановити причину подібних розладів.
Такими спеціалістами є:
- лікар-психіатр, який може виявити порушення у функціонуванні центральної нервової системи, що негативно впливають на формування мовлення дитини;
- лікар-сурдолог або ЛОР, які після обстеження дитини можуть сказати, чи не є порушення мовлення наслідком дефекту слуху;
- психолог, який після спеціального вивчення визначить, чи не є мовленнєвий розлад наслідком інтелектуальної патології або навпаки – чи розлад мовлення не призведе до затримки в розвитку інших пізнавальних процесів (увага, мислення, пам’ять, сприйняття), після чого визначить методи корекції;
- логопед, який на підставі висновків сурдолога, психіатра, невропатолога, а також після спеціального логопедичного обстеження зробить висновок про характер мовленнєвого порушення і визначить способи корекції.
Пропонуємо таблицю, в якій наведений орієнтовний порядок засвоєння дітьми звуків нашої мови
Вік дитини |
Звуки мовлення |
Від 1 до 2 років |
а, о, е, м, п, б |
Від 2 до 3 років |
у, і, и, т, д, в, ф, г, к, х, н, й |
Від 3 до 4 років |
с, з, ц |
Від 4 до 5 років |
ш, ж, ч, щ |
Від 5 до 6 років |
л, р |
Активний словник малюка постійно збільшується. Він становить:
- до 1 року 6 місяців – 10-15 слів;
- наприкінці 2-го року – 300 слів;
- наприкінці 3-го року – 1000 слів;
- у 4 роки – 2 500 слів;
- у 5 років – 3 500 слів;
- у 6 років – 4 000 слів,
- у 7 років – 4 500 слів.
У дорослої людини словник нараховує 6 – 8 тис. слів.
Шановні батьки! Ви повинні орієнтуватися у вікових нормах розвитку всіх компонентів мовлення (звуковимова, лексика, граматика, фонематичні процеси) і ні в якому разі не залишатися байдужими до мовних недоліків своїх дітей. Пам’ятайте! Що раніше розпочнеться корекція, то більше позитивних результатів вдасться досягти.