Відповіді логопедів-практиків на запитання батьків
У турботливих, уважних батьків часто виникають запитання, пов'язані з розвитком мовлення їхніх дітей. Їх хвилює буквально все: вплив соски на розвиток мовлення, час появи лепетного мовлення, словниковий запас і навіть тембр голосу малюка... Відповіді мають характер рекомендацій і в жодному разі не замінюють очної, живої консультації зі спеціалістами. Пропонуються варіанти запитань і відповідей для батьків дітей дошкільного віку
Запитання 1
- Дитині 7 місяців, але в неї до цього часу відсутня лепетна мова, хоча в 3 місяці вона агукала? Чи нормально це? І що необхідно робити в такому випадку?
- Період лепетної мови є дуже важливим у розвитку мовлення. Лепечучи, малюк тренує свій артикуляційний апарат, а також фізичний і фонематичний слух. Якщо дитина в 7 місяців не вимовляє ніяких звуків, обов'язково проконсультуйтеся з лікарем. Але якщо дитина хоч трішки лепече, намагайтеся повторювати її лепет чи імітуйте розмову з нею. Поспостерігайте, як вона реагує на шумові подразники, чи виявляє дитина увагу до ваших слів.
Запитання 2
- Річна дитина не вимовляє слів «мама», «баба» і т. д. Єдине, що вона каже, — це склад «ка». На який би предмет не вказував малюк, він вимовляє тільки цей склад. Як стимулювати розвиток мовлення дитини?
- Грайте з дитиною в ритмічні ігри з віршиками. Слідкуйте за своєю вимовою. Говоріть правильно, чітко, артикульовано. Пояснюйте значення слів. Розглядаючи малюнки із зображеннями тварин, використовуйте звуконаслідування. Запитуйте дитину про все, що з нею відбувається. Найвірогідніше, малюк промовчить, а ви скажете за нього, але після паузи: «Підемо купатися? Так? Так!». Читайте невеликі історії та казки з книжок із яскравими малюнками. Після вимовляння чергового «ка» декілька разів, дивлячись на малюка, вимовте правильне слово. Більше уваги приділяйте заняттям із розвитку дрібної моторики рук
Запитання 3 —Дуже часто логопеди радять робити артикуляційну гімнастику. Але як усадовити двохрічного живчика перед дзеркалом? --Кожні батько й мати відчувають бажання та можливості свого малюка. Спробуйте виконувати вправи під час ранкового чи вечірнього туалету, після нічного чи денного сну. Покажіть ці вправи улюбленій іграшці малюка. Якщо не виходить, облиште спроби на деякий час (тиждень-два). Потім спробуйте ще. Основне — підберіть зручний момент і не змушуйте дитину виконувати гімнастику.
Запитання 4 -Дитині через місяць виповниться 2 роки. У неї дуже невеликий словниковий запас: «тато», «мама», «гам-гам». Усе інше називає «ба». Дитина на грудному годуванні. Чи пов'язане мовчання з тим, що дитину до цього часу годують грудьми?
- Відповідно до норм розвитку, в активному словнику малюка до двох років повинно бути від 50 до 200 слів. Легка затримка мовленнєвого розвитку ніяк не пов'язана з грудним годуванням. Навпаки, завдяки грудному годуванню у малюка розвиваються м'язи артикуляційного апарату, що сприяє своєчасній появі мовлення. У цьому випадку причина прихована в іншому. Проконсультуйтеся з невропатологом. Продовжуйте спілкуватися з малюком так, щоб він бачив ваші губи. Читайте, малюйте, ліпіть .Займіться артикуляційною гімнастикою. Більш точні й детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.
Запитання 5
—Дитині 2 роки. Усі дієслова вона вживає в жіночому роді, наприклад: «Сашко гуляла, прийшла, з’ їла». Як допомогти це виправити?
- У 2 роки продовжує формуватися така мовна категорія, як. рід. Малюк може вживати дієслова в жіночому роді, оскільки він в основному тісно спілкується з мамою. Не кажіть малюкові, що він вимовив не так. Просто після його слів скажіть правильно. Більш точні й детальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.
Запитання 6
Дитині 2 роки. Іі словниковий запас — 20—ЗО слів, говорить нечітко і вимовляє не всі звуки. -У дитини є відставання в розвитку мовлення. Але мовленнєвий розвиток відбувається не плавно, а хвилеподібно, тому, можливо, уже завтра вона заговорить повними словами й реченнями, адже кожна дитина індивідуальна у своєму розвитку. Проте чекати та вірити, що от-от це станеться, не займатися з дитиною, не можна. Обов'язково використовуйте на заняттях вправи не тільки на розвиток мовлення, але й на розвиток дрібної моторики, довільної уваги й пам'яті. Основне — заняття повинні бути постійними та без примусу. Залучайте малюка до здорового способу життя.
Запитання 7
—Дитині 2 роки і 2 місяці. В 1 рік вона почала розмовляти. Лікарі лише зараз звернули увагу на те, що в дитини вкорочена під'язикова вуздечка. Запропонували займатися з нею спеціальними вправами, порадили не підрізати вуздечку. Як бути?
- Попросіть дитину дотягнутися кінчиком язика до піднебіння, потім до верхньої губи. Якщо вийшло, то у вашої дитини з вуздечкою все в нормі. Коротку вуздечку можна розробити спеціальними вправами — це правда, доведена не одним поколінням батьків і дітей із такою проблемою.
Запитання 8
- Малюку 2,5 роки. У нього не виходить вимова звуків [к], [г], [,х], хоча він говорить охоче і багато. Навіть під час ігор, занять малюк відмовляється вимовляти ці звуки. Можливо, батьки даремно хвилюються?
- Як правило звуки [к], [г], [х] з'являються в мовленні малюка до 2—3 років. Займіться разом із малюком іграми на розвиток плавного мовленнєвого видиху та щоденно, вранці й увечері, виконуйте вправи з артикуляційної гімнастики. Почніть із вправ для губ і статичних вправ для язичка. Не робіть усі вправи відразу — не більше 2—4 вправ за заняття протягом тижня. Далі пропонуйте наступні вправи. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед після обстеження дитини.
Запитання 9
—Дитина в 2 роки і 10 місяців перехворіла грипом. Після цього перетворилася з малюка, який непогано розмовляє, в мовчуна, котрий використовує жести. Вимовляє тільки декілька слів. Грати в ігри, які вимагають від неї словесної роботи, не бажає. Як відтворити мовлення дитини?
- Обмежтеся поки що розказуванням казок, віршів, співайте пісеньки. Частіше беріть дитину на руки. Цілуйте, обіймайте малюка. Усуньте перегляд телевізора, більше гуляйте на свіжому повітрі. Залучайте малюка до здорового способу життя. Підіть усією сім'єю в ляльковий театр, парк. Розвивайте дрібну моторику, використовуйте ліпку, пісок, шнурівки, прищепки, ґудзики. Якщо через півроку не настане покращення, зверніться за консультацією до психолога.
Запитання 10
---Дитині 2,5 роки. Після консультації в невропатолога та логопеда лікарі однозначно поставили дитині діагноз «затримка мовленнєвого розвитку». Що робити батькам ?
- Почніть стимулювати мовлення малюка. Більше читайте, розповідайте про все, ставте запитання, показуйте лялькові вистави. Займайтеся малюванням, ліпкою, грайтеся з піском, конструктором.
Запитання 11
- У яких випадках малюкові до 3-х років потрібна допомога логопеда?
- Звернутися до логопеда потрібно не задумуючись, якщо:
- батьки малюка мають вади мовлення;
- дитина відстає в мовленнєвому розвитку з невідомих причин;
- дитина за певних обставин обмежена в спілкуванні з дорослими;
- дитина має порушення зору або слуху;
- хірург дитячої поліклініки настійливо рекомендує підрізати малюкові під'язикову вуздечку;
- поставлений діагноз «дитячий церебральний параліч» або «розумова відсталість».
Запитання 12
- У трирічної дитини емоційне мовлення, але нечітке, малозрозуміле. Спроби занять у формі гри набридають через 20 хвилин. Як допомогти дитині? Із чого почати?
- Утримувати увагу протягом 20 хвилин важко і восьмирічній дитині! Одна гра на розвиток мовлення за часом повинна тривати не довше 3—5 хвилин. Протягом кожної години повертайтеся до таких 3—5-хвилинних занять.
Інколи на деякий час необхідно припинити спроби занять із малюком. Але це не означає, що потрібно припинити спільні ігри. Навпаки, грайтеся з пальчиками, виконуючи пальчикову гімнастику, будуйте шедеври з піску. І, звичайно, проконсультуйтеся в логопеда. Дуже часто виникають такі мовленнєві порушення, при яких батьки самостійно не зможуть кваліфіковано допомогти дитині.
Запитання 13 - Бабуся і дідусь, спілкуючись із трирічними внуками, «сюсюкають», повторюють слова, які малюки вимовляють по-дитячому. Чи шкідливо це для розвитку мовлення дитини?
- Дорослим часто дуже хочеться з маленькою дитиною розмовляти на її ж мові. Але давно доведено, що діти не розуміють «сюсюкання» дорослих! Звичайно, потрібно розрізняти ті випадки, коли бабуся в пориві неземної любові до внуків переходить на зменшувально-ласкаві слова. І все-таки з дітьми від самого народження слід розмовляти нормальною «дорослою» мовою, учити їх говорити правильно.
Можливий і такий варіант, що малюк не може не спотворювати слова. Тоді необхідна консультація логопеда. Можливо, спотворення слів — це не звичка, а проблема, за якою при- ховується те, що заважає дитині правильно та виразно вимовляти слова.
Запитання 14
—Дитині більше трьох років. Багато слів вона вимовляє не повністю і тільки перші склади. Порадьте, що робити, аби малюк почав говорити нормально.
- Дуже часто у вимові дітей 3—4-х років порушується складова структура в малознайомих багатоскладових словах. Якщо дитина скорочує такі слова, як «мотоцикл», «велосипед», «автоцистерна», це нормально. Але якщо це відбувається в простих словах, тоді це вже порушення. Для розвитку складової структури:
- поступово уточнюйте з малюком вимову слів, які складаються із 2—3 відкритих складів (відкритий склад — це склад, який закінчується на голосний звук, закритий—який закінчується на приголосний), наприклад: «во-да», «ма-ши- на», «мо-ло-ко»;
- переходьте до односкладових слів, які складаються з одного закритого складу, наприклад: «сік», «мак», «лак», «сад», «син»;
- далі працюйте з двоскладовими словами із закритим складом, наприклад: «ли-мон», «чо-бії»;
- знайомте з двоскладовими словами зі збігом приголосних у середині слова, наприклад: «банка», «дошка», «качка»;
• вимовляйте двоскладові слова із закритими складами та збігом приголосних, наприклад: «чайник», «кактус», «персик».
Можете використовувати ігри на закріплення важких для вимовляння слів. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.
Запитання 15
- Дитині скоро виповниться 4 роки, але вона дуже погано розмовляє. Чи вирішать заняття з логопедом цю проблему ?
- Безумовно, систематичні заняття з логопедом допоможуть вашій дитині в оволодінні мовленням. Але й батьки повинні бути не пасивними спостерігачами, а активними помічниками логопеда. Адже від старанності дитини, досвіду логопеда, щоденної наполегливої праці батьків залежить успіх сприятливого мовленнєвого розвитку дитини! Не забувайте залучати малюка до здорового способу життя.
Запитання 16
- Чи потрібно звертати увагу дітей на мовленнєві порушення?
- Обов'язково беріть до уваги те, як розмовляє ваша дитина. У 4—5 років малюк у змозі сам зрозуміти, що неправильно вимовляє те чи інше слово, і це відображається на психічному здоров'ї дитини. Малюк може страждати від насмішок, замкнутися в собі, перестати розмовляти. Не допускайте такого стану у вашої дитини. Будьте уважними й турботливими. Не лише обіймайте, цілуйте малюка, а й докладіть зусиль, виділіть час і почніть планомірну, поступову роботу з виправлення мовленнєвих порушень. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.
Запитання 17
- Як визначити, що 5-річна дитина вимовляє звук неправильно? Що робити батькам у таких випадках?
- Можливі чотири варіанти неправильної вимови звука:
- малюк зовсім не вимовляє звук (наприклад, [ш], відповідно, замість «шапка» — «апка»);
- малюк замінює один звук іншим (наприклад, замість «шапка» — «сапка»);
- малюк спотворює звук (наприклад, при правильній вимові звука [с] широкий язичок повинен знаходитися за нижніми зубами, кінчик язика повернутий униз, бокові краї притиснуті до верхніх зубів. А малюк вимовляє звук [с] із висунутим між зубами кінчиком язика);
- малюк використовує звук нестійко, наприклад, в одних словах вимовляє звук правильно, а в інших ні: «коза», але туби» замість «зуби», чи ізольований звук вимовляє, а в словах і в самостійному мовленні ним не користується.
Завдання батьків — якомога уважніше прослідкувати, чому звук у дитини виходить неправильно. Частіше за все, як показує практика, причина ховається в порушенні рухів органів мовлення (язика, губ) і слухового сприймання (фізичного та фонематичного слуху). Для занять із дитиною потрібні ігри на розвиток артикуляційного апарату та слухового сприймання, які підбере для вашої дитини логопед. І проблему поступово буде вирішено.
Запитання 18
—Дитині 5років, у неї погано піднімається язичок. Виною цього є вкорочена вуздечка, тому вимова звуків [р], [л] дається дуже погано. Існує думка, що вуздечку потрібно підрізати. Чи обов'язково це робити? -Дійсно, коротка вуздечка може мати вплив на дикцію дитини. Відбувається нечітке вимовляння звуків, які потребують підйому язика вгору [р], [л], [ш], [ж], [ч], [щ]. Також коротка вуздечка може негативно відобразитися на розвитку нижньої щелепи. Верхня буде розвиватися нормально, а нижня — затримуватися в рості, при цьому зуби можуть рости криво. Насамперед порадьтеся з логопедом. Він, швидше за все, порекомендує комплекс вправ з артикуляційної гімнастики для розробки короткої вуздечки. Як правило, цісля такої гімнастики вуздечка розтягується. Якщо ж вправи не дадуть бажаного результату, лікар порекомендує хірургічне втручання. Тоді доведеться погодитися на цю операцію, яка займає не більше 5 хвилин. Звернувши вчасно увагу на коротку вуздечку малюка, ви цим захистите дитину від серйозних неприємностей у майбутньому.
Запитання 19
- Дитині 5 років, але вона наполегливо продовжує називати «варення» «валенням». Чи можна самостійно впоратися з цим, лише розучуючи дитячі віршики та скоромовки?
- На думку багатьох спеціалістів, розучування лише скоромовок чи віршів із наявністю одного проблемного звука не допоможе вирішити питання, а навпаки, призведе до того, що малюк почне вимовляти звук (р] неправильно, тому що при вимовлянні буде використовувати не кінчик язика, а вібрацію щік і губ.
Така проблема вирішується лише комплексно через розвиток слухового сприймання, плавного мовленнєвого видиху, мовленнєвого дихання. Обов'язкове виконання артикуляційної гімнастики, ігор на правильну постановку звука. І тільки після цього можна проводити корекцію вивченого звуку, зокрема в чистомовках, скоромовках, казках, віршах.
Запитання 20 —Дитині 5,5 років. Вона неточно вимовляє деякі звуки. У якому віці потрібно звертатися до логопеда?— До логопеда можна звертатися і у 3, і в 4 роки. Від того, що дитині виповниться 5 років, без відповідних занять вона не почне правильно вимовляти звуки. Нагадуємо, що при правильному мовленнєвому розвитку до 5 років малюк оволодіває правильною вимовою всіх звуків. Якщо сталася така, як описана вище проблема, то це тривожний знак, який свідчить про те, що батьки не помітили вчасно причину й не звернулися до спеціаліста і самі не попрацювали з малюком у цьому напрямі. Наостанок порада від логопедів батькам, які працюють над усуненням проблем у мовленнєвому розвитку дитини: необхідно скласти орієнтовний розклад занять із малюком; дотримуватися як режиму дня, так і розкладу занять; ставитися до рекомендацій логопеда серйозно, займатися з дитиною систематично і за бажанням. Тривалість кожної гри — не більше 3—5 хвилин.
Шановні батьки! Пам'ятайте, що дорогу осилить той, хто йде, проте чекати миттєвих результатів не варто. Допомагайте малюкові в його нелегкій наполегливій праці. Ваша дитина цього заслуговує!