A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Маньківський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів № 1
Маньківської селищної ради Черкаської області

Відповіді логопедів-практиків на запитання батьків

Дата: 24.02.2023 10:28
Кількість переглядів: 39

У турботливих, уважних батьків часто виникають запитання, пов'язані з розвитком мовлення їхніх дітей. Їх хвилює буквально все: вплив соски на розвиток мовлення, час появи лепетного мовлення, словниковий запас і навіть тембр голосу малюка... Відповіді мають характер рекомендацій і в жодному разі не замінюють очної, живої консультації зі спеціалістами. Пропонуються варіанти запитань і відповідей для батьків дітей дошкільного віку

Запитання 1

  • Дитині 7 місяців, але в неї до цього часу відсутня лепетна мова, хоча в 3 місяці вона агу­кала? Чи нормально це? І що необхідно робити в такому випадку?
  • Період лепетної мови є дуже важливим у розвитку мовлення. Лепечучи, малюк тренує свій артикуляційний апарат, а також фізичний і фонематичний слух. Якщо дитина в 7 місяців не вимовляє ніяких звуків, обов'язково прокон­сультуйтеся з лікарем. Але якщо дитина хоч трішки лепече, намагайтеся повторювати її ле­пет чи імітуйте розмову з нею. Поспостерігайте, як вона реагує на шумові подразники, чи ви­являє дитина увагу до ваших слів.

    Запитання 2

  • Річна дитина не вимовляє слів «мама», «баба» і т. д. Єдине, що вона каже, — це склад «ка». На який би предмет не вказував малюк, він вимовляє тільки цей склад. Як стимулюва­ти розвиток мовлення дитини?
  • Грайте з дитиною в ритмічні ігри з вірши­ками. Слідкуйте за своєю вимовою. Говоріть пра­вильно, чітко, артикульовано. Пояснюйте значен­ня слів. Розглядаючи малюнки із зображеннями тварин, використовуйте звуконаслідування. За­питуйте дитину про все, що з нею відбувається. Найвірогідніше, малюк промовчить, а ви скажете за нього, але після паузи: «Підемо купатися? Так? Так!». Читайте невеликі історії та казки з книжок із яскравими малюнками. Після вимовляння чер­гового «ка» декілька разів, дивлячись на малюка, вимовте правильне слово. Більше уваги приді­ляйте заняттям із розвитку дрібної моторики рук

  Запитання —Дуже часто логопеди радять робити ар­тикуляційну гімнастику. Але як усадовити двохрічного живчика перед дзеркалом?  --Кожні батько й мати відчувають бажання та можливості свого малюка. Спробуйте вико­нувати вправи під час ранкового чи вечірнього туалету, після нічного чи денного сну. Покажіть ці вправи улюбленій іграшці малюка. Якщо не виходить, облиште спроби на деякий час (тиждень-два). Потім спробуйте ще. Основне — підберіть зручний момент і не змушуйте дитину виконувати  гімнастику. 

Запитання 4 -Дитині через місяць виповниться  2 роки. У неї дуже невеликий словниковий за­пас: «тато», «мама», «гам-гам». Усе інше на­зиває «ба». Дитина на грудному годуванні. Чи пов'язане мовчання з тим, що дитину до цього часу годують грудьми?

  • Відповідно до норм  розвитку, в активному словнику малюка до двох років повинно бути від 50 до 200 слів. Легка затримка мовленнєвого розвитку ніяк не пов'язана з грудним годуван­ням. Навпаки, завдяки грудному годуванню у малюка розвиваються м'язи артикуляційного апарату, що сприяє своєчасній появі мовлення. У цьому випадку причина прихована в іншому. Проконсультуйтеся з невропатологом. Продо­вжуйте спілкуватися з малюком так, щоб він бачив ваші губи. Читайте, малюйте, ліпіть .Займіться артикуляційною гімнастикою. Більш точні й детальні рекомендації може дати лого­пед тільки після обстеження дитини.

Запитання 5

—Дитині 2 роки. Усі дієслова вона вживає в жіночому роді, наприклад: «Сашко гуляла, прийшла, з їла». Як допомогти це виправити?

  • У 2 роки продовжує формуватися така мовна категорія, як. рід. Малюк може вживати дієслова в жіночому роді, оскільки він в осно­вному тісно спілкується з мамою. Не кажіть малюкові, що він вимовив не так. Просто після його слів скажіть правильно. Більш точні й де­тальні рекомендації може дати логопед тільки після обстеження дитини.

Запитання 6

Дитині 2 роки. Іі словниковий запас — 20—ЗО слів, говорить нечітко і вимовляє не всі звуки.          -У дитини є відставання в розвитку мов­лення. Але мовленнєвий розвиток відбувається не плавно, а хвилеподібно, тому, можливо, уже завтра вона заговорить повними словами й ре­ченнями, адже кожна дитина індивідуальна у своєму розвитку. Проте чекати та вірити, що от-от це станеться, не займатися з дитиною, не можна. Обов'язково використовуйте на заняттях вправи не тільки на розвиток мовлення, але й на розвиток дрібної моторики, довільної уваги й пам'яті. Основне — заняття повинні бути по­стійними та без примусу. Залучайте малюка до здорового способу життя.            

Запитання 7

—Дитині 2 роки і 2 місяці. В 1 рік вона по­чала розмовляти. Лікарі лише зараз звернули увагу на те, що в дитини вкорочена під'язикова вуздечка. Запропонували займатися з нею спе­ціальними вправами, порадили не підрізати вуздечку. Як бути?

  • Попросіть дитину дотягнутися кінчиком язика до піднебіння, потім до верхньої губи. Якщо вийшло, то у вашої дитини з вуздечкою все в нормі. Коротку вуздечку можна розробити спеціальними вправами — це правда, доведена не одним поколінням батьків і дітей із такою проблемою.

Запитання 8

  • Малюку 2,5 роки. У нього не виходить ви­мова звуків [к], [г], [,х], хоча він говорить охоче і багато. Навіть під час ігор, занять малюк відмовляється вимовляти ці звуки. Можливо, батьки даремно хвилюються?
  • Як правило звуки [к], [г], [х] з'являються в мовленні малюка до 2—3 років. Займіться разом із малюком іграми на розвиток плавного мовленнєвого видиху та щоденно, вранці й увечері, виконуй­те вправи з артикуляційної гімнастики. Почніть із вправ для губ і статичних вправ для язичка. Не робіть усі вправи відразу — не більше 2—4 вправ за заняття протягом тижня. Далі пропонуйте на­ступні вправи. Більш точні та детальні рекомен­дації може дати логопед після обстеження дитини.

     Запитання 9

—Дитина в 2 роки і 10 місяців перехворіла грипом. Після цього перетворилася з малюка, який непогано розмовляє, в мовчуна, котрий використовує жести. Вимовляє тільки декіль­ка слів. Грати в ігри, які вимагають від неї словесної роботи, не бажає. Як відтворити мовлення дитини?

  • Обмежтеся поки що розказуванням казок, віршів, співайте пісеньки. Частіше беріть дити­ну на руки. Цілуйте, обіймайте малюка. Усуньте перегляд телевізора, більше гуляйте на свіжому повітрі. Залучайте малюка до здорового способу життя. Підіть усією сім'єю в ляльковий театр, парк. Розвивайте дрібну моторику, використо­вуйте ліпку, пісок, шнурівки, прищепки, ґудзи­ки. Якщо через півроку не настане покращення, зверніться за консультацією до психолога.

   Запитання 10

---Дитині 2,5 роки. Після консультації в невропатолога та логопеда лікарі однозначно поставили дитині діагноз «затримка мовлен­нєвого розвитку». Що робити батькам ?

  • Почніть стимулювати мовлення малюка. Більше читайте, розповідайте про все, ставте за­питання, показуйте лялькові вистави. Займай­теся малюванням, ліпкою, грайтеся з піском, конструктором.

Запитання 11

  • У яких випадках малюкові до 3-х років потрібна допомога логопеда?

Звернутися до логопеда потрібно не за­думуючись, якщо:

  • батьки малюка мають вади мовлення;
  • дитина відстає в мовленнєвому розвитку з невідомих причин;
  • дитина за певних обставин обмежена в спілкуванні з дорослими;
  • дитина має порушення зору або слуху;
  • хірург дитячої поліклініки настійливо рекомендує підрізати малюкові під'язикову вуздечку;
  • поставлений діагноз «дитячий церебраль­ний параліч» або «розумова відсталість».

Запитання 12

  • У трирічної дитини емоційне мовлення, але нечітке, малозрозуміле. Спроби занять у формі гри набридають через 20 хвилин. Як допомогти дитині? Із чого почати?
  • Утримувати увагу протягом 20 хвилин важко і восьмирічній дитині! Одна гра на роз­виток мовлення за часом повинна тривати не довше 3—5 хвилин. Протягом кожної години повертайтеся до таких 3—5-хвилинних за­нять.

Інколи на деякий час необхідно припинити спроби занять із малюком. Але це не означає, що потрібно припинити спільні ігри. Навпаки, грайтеся з пальчиками, виконуючи пальчикову гімнастику, будуйте шедеври з піску. І, звичай­но, проконсультуйтеся в логопеда. Дуже часто виникають такі мовленнєві порушення, при яких батьки самостійно не зможуть кваліфіко­вано допомогти дитині.

Запитання 13 - Бабуся і дідусь, спілкуючись із трирічни­ми внуками, «сюсюкають», повторюють сло­ва, які малюки вимовляють по-дитячому. Чи шкідливо це для розвитку мовлення дитини?

  • Дорослим часто дуже хочеться з малень­кою дитиною розмовляти на її ж мові. Але давно доведено, що діти не розуміють «сюсюкання» дорослих! Звичайно, потрібно розрізняти ті  випадки, коли бабуся в пориві неземної любові до внуків переходить на зменшувально-ласкаві слова. І все-таки з дітьми від самого народження слід розмовляти нормальною «дорослою» мовою, учити їх говорити правильно.

Можливий і такий варіант, що малюк не може не спотворювати слова. Тоді необхідна консультація логопеда. Можливо, спотворення слів — це не звичка, а проблема, за якою при- ховується те, що заважає дитині правильно та виразно вимовляти слова.

Запитання 14

—Дитині більше трьох років. Багато слів вона вимовляє не повністю і тільки перші скла­ди. Порадьте, що робити, аби малюк почав говорити нормально.

  • Дуже часто у вимові дітей 3—4-х років по­рушується складова структура в малознайомих багатоскладових словах. Якщо дитина скорочує такі слова, як «мотоцикл», «велосипед», «авто­цистерна», це нормально. Але якщо це відбува­ється в простих словах, тоді це вже порушення. Для розвитку складової структури:
  • поступово уточнюйте з малюком вимову слів, які складаються із 2—3 відкритих складів (відкритий склад — це склад, який закінчується на голосний звук, закритий—який закінчується на приголосний), наприклад: «во-да», «ма-ши- на», «мо-ло-ко»;
  • переходьте до односкладових слів, які скла­даються з одного закритого складу, наприклад: «сік», «мак», «лак», «сад», «син»;
  • далі працюйте з двоскладовими словами із закритим складом, наприклад: «ли-мон», «чо-бії»;
  • знайомте з двоскладовими словами зі збі­гом приголосних у середині слова, наприклад: «банка», «дошка», «качка»;

• вимовляйте двоскладові слова із закритими складами та збігом приголосних, наприклад: «чайник», «кактус», «персик».

Можете використовувати ігри на закріплен­ня важких для вимовляння слів. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.

Запитання 15

  • Дитині скоро виповниться 4 роки, але вона дуже погано розмовляє. Чи вирішать за­няття з логопедом цю проблему ?
  • Безумовно, систематичні заняття з логопе­дом допоможуть вашій дитині в оволодінні мов­ленням. Але й батьки повинні бути не пасивни­ми спостерігачами, а активними помічниками логопеда. Адже від старанності дитини, досвіду логопеда, щоденної наполегливої праці батьків залежить успіх сприятливого мовленнєвого роз­витку дитини! Не забувайте залучати малюка до здорового способу життя.

Запитання 16

  • Чи потрібно звертати увагу дітей на мовленнєві порушення?
  • Обов'язково беріть до уваги те, як розмов­ляє ваша дитина. У 4—5 років малюк у змозі сам зрозуміти, що неправильно вимовляє те чи інше слово, і це відображається на психічному здоров'ї дитини. Малюк може страждати від на­смішок, замкнутися в собі, перестати розмовля­ти. Не допускайте такого стану у вашої дитини. Будьте уважними й турботливими. Не лише обі­ймайте, цілуйте малюка, а й докладіть зусиль, виділіть час і почніть планомірну, поступову роботу з виправлення мовленнєвих порушень. Більш точні та детальні рекомендації може дати логопед лише після обстеження дитини.

Запитання 17

  • Як визначити, що 5-річна дитина ви­мовляє звук неправильно? Що робити батькам у таких випадках?
  • Можливі чотири варіанти неправильної вимови звука:
  • малюк зовсім не вимовляє звук (наприклад, [ш], відповідно, замість «шапка» — «апка»);
  • малюк замінює один звук іншим (напри­клад, замість «шапка» — «сапка»);
  • малюк спотворює звук (наприклад, при правильній вимові звука [с] широкий язичок по­винен знаходитися за нижніми зубами, кінчик язика повернутий униз, бокові краї притиснуті до верхніх зубів. А малюк вимовляє звук [с] із висунутим між зубами кінчиком язика);
  • малюк використовує звук нестійко, напри­клад, в одних словах вимовляє звук правильно, а в інших ні: «коза», але туби» замість «зуби», чи ізольований звук вимовляє, а в словах і в самостійному мовленні ним не користується.

Завдання батьків — якомога уважніше про­слідкувати, чому звук у дитини виходить не­правильно. Частіше за все, як показує практика, причина ховається в порушенні рухів органів мовлення (язика, губ) і слухового сприймання (фізичного та фонематичного слуху). Для занять із дитиною потрібні ігри на розвиток артикуля­ційного апарату та слухового сприймання, які підбере для вашої дитини логопед. І проблему поступово буде вирішено.

Запитання 18

—Дитині 5років, у неї погано піднімається язичок. Виною цього є вкорочена вуздечка, тому вимова звуків [р], [л] дається дуже погано. Іс­нує думка, що вуздечку потрібно підрізати. Чи обов'язково це робити? -Дійсно, коротка вуздечка може мати вплив на дикцію дитини. Відбувається нечіт­ке вимовляння звуків, які потребують підйому язика вгору [р], [л], [ш], [ж], [ч], [щ]. Також коротка вуздечка може негативно відобразити­ся на розвитку нижньої щелепи. Верхня буде розвиватися нормально, а нижня — затриму­ватися в рості, при цьому зуби можуть рости криво. Насамперед порадьтеся з логопедом. Він, швидше за все, порекомендує комплекс вправ з артикуляційної гімнастики для роз­робки короткої вуздечки. Як правило, цісля такої гімнастики вуздечка розтягується. Якщо ж вправи не дадуть бажаного результату, лікар порекомендує хірургічне втручання. Тоді доведеться погодитися на цю операцію, яка займає не більше 5 хвилин. Звернувши вчасно увагу на коротку вуздечку малюка, ви цим за­хистите дитину від серйозних неприємностей у майбутньому.

Запитання 19

  • Дитині 5 років, але вона наполегливо продовжує називати «варення» «валенням». Чи можна самостійно впоратися з цим, лише ро­зучуючи дитячі віршики та скоромовки?
  • На думку багатьох спеціалістів, розучу­вання лише скоромовок чи віршів із наявністю одного проблемного звука не допоможе вирі­шити питання, а навпаки, призведе до того, що малюк почне вимовляти звук (р] неправильно, тому що при вимовлянні буде використовувати не кінчик язика, а вібрацію щік і губ.

Така проблема вирішується лише комп­лексно через розвиток слухового сприймання, плавного мовленнєвого видиху, мовленнєвого дихання. Обов'язкове виконання артикуляцій­ної гімнастики, ігор на правильну постановку звука. І тільки після цього можна проводити корекцію вивченого звуку, зокрема в чистомовках, скоромовках, казках, віршах.

 Запитання 20 —Дитині 5,5 років. Вона неточно вимовляє деякі звуки. У якому віці потрібно звертатися до логопеда?— До логопеда можна звертатися і у 3, і  в  4 роки. Від того, що дитині виповниться 5 років, без відповідних занять вона не почне правильно вимовляти звуки. Нагадуємо, що при правиль­ному мовленнєвому розвитку до 5 років малюк оволодіває правильною вимовою всіх звуків. Якщо сталася така, як описана вище проблема, то це тривожний знак, який свідчить про те, що батьки не помітили вчасно причину й не звер­нулися до спеціаліста і самі не попрацювали з малюком у цьому напрямі. Наостанок порада від логопедів батькам, які працюють над усуненням проблем у мовленнє­вому розвитку дитини: необхідно скласти орієн­товний розклад занять із малюком; дотримува­тися як режиму дня, так і розкладу занять; ста­витися до рекомендацій логопеда серйозно, за­йматися з дитиною систематично і за бажанням. Тривалість кожної гри — не більше 3—5 хви­лин.

Шановні батьки! Пам'ятайте, що дорогу осилить той, хто йде, проте чекати миттєвих результатів не варто. Допомагайте малюкові в його нелегкій наполегливій праці. Ваша ди­тина цього заслуговує!


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено