A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Маньківський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів № 1
Маньківської селищної ради Черкаської області

Практичні матеріали від психологині Світлани Ройз для вчителів початкової школи

Дата: 08.02.2024 09:41
Кількість переглядів: 42

    Після тривожних ночей та обстрілів – діти, навіть якщо вони не демонстрували різких реакцій, спочатку можуть бути в стані завмирання, а потім ми можемо спостерігати збудження, і можливу агресивну поведінку (може бути й навпаки – загальмованість). Це закономірний процес. І так має бути. Діти, які не привертають до себе уваги – якраз і можуть бути в більшій небезпеці, ніж ті, хто дозволяють собі відреагувати напруження. Ми будемо вимушені уроки онлайн та офлайн починати зі стабілізації.

☀️ Стабілізація: Це створення рамок безпеки. Налаштування один на одного, Налаштування на приміщення (клас, укриття, кімнату зум). Коли ми приходимо в клас, чи починаємо урок в укритті, чи повертаємось з укриття до школи, ми «фіксуємо реальність»:

☀️ словами – кажемо: ми в класі. Ми зараз в укритті.

☀️ Зоровий контакт: подивіться – де вікно, (де вихід, знайдіть щось зеленого (будь-якого) кольору.

☀️ Заземлення, звертаємо увагу на тіло: наприклад, Постукайте ногами по полу, розкладіть речі на парті, відчуйте як ви спираєтесь на спинку стільця. Простукайте себе долонями, наче килим.

☀️ Дихання: можна попросити здути з парти уявні пилинки (будь-які вправи, де видих повільніше, ніж вдих)

☀️ Ритм: Мартін Штраубе – він навчає травмапедагогіці, наголошував на дуже важливому – повернення відчуття ритму (у нас зараз об’єктивно біологічні ритми змінені). З ритмом пов’язані всі наші біологічні налаштування. І з ритмом пов’язане відчуття безпеки. Разом з дітьми можна простукати ритм пісні, просити, щоб діти повторили плескотом, чи тупотінням ніг ритм за нами. Ритм – це й рутини, вибудована зрозуміла послідовність дій. Навіть в житті з нашим дивним ритмом, важливо дотримуватись того, що стало «рамками безпеки».

☀️ Рух, руханка – допомагає вийти зі стану зціпеніння, направляє активність, допомагає відновити концентрацію уваги.

Ми можемо разом з дітьми створити ритуал – починати перший урок з того, що вони разом співають (гімн, Червону Калину, те, що вони самі обиратимуть) це згуртовує, налаштовує на спільну дію, знімає відчуття відчуження, налаштовує нашу дихальну систему, знімає напругу, дає відчуття безпеки і того, що моєму голосу (мені) «тут є місце». І активізує зони Брока, які можуть бути неактивними в стресі.

Можливо, створити в класі свій особливий жест вітання та прощання,

☀️ І нам потрібно кожен урок повторювати правила: ті правила, які були очевидні, зараз важливо озвучувати. Ми нагадуємо, що можна пити воду, де туалет, що ми робимо, коли лунає сигнал тривоги.

Вчителька/вчитель (як і батьки) точно ж може зізнатись, що самі дуже втомлені і складно відновлюються після ночі, і розуміють, як дітям може бути складно. І може розповісти, що їй допомагає. Це тільки зробить відносини щирішими. Нормалізує стан дітей і зніме зайву тривогу.

 В стані стресу відчуття часу та орієнтації в просторі може змінюватися – дітям може складно розраховувати, скільки буде потрібно часу на дорогу, на виконання завдань. (коли ми в стані стресу у нас загострюються всі сенсорні відчуття – коли їх забагато, може здаватися, що час тягнеться дуже довго, чи навпаки миттєво). Можливо, використовувати будильники, пісочні годинники. І створювати навіть в приміщенні більше вказівників дороги, навігацію. І саме зараз ігри, які залучають просторове сприйняття - корисні. 

☀️ Практики:

1. Ресурсна скриня – матеріали для дітей різного віку для того, щоб навчити розрізняти емоції, усвідомлювати та скеровувати. https://resursna-skrynia.nus.org.ua/resursna-skrinya/

- Книжечка – розмальовка з копінг стратегіями – добре, щоб в перші шкільні дні діти самі її розмалювали та тримали в рюкзачках https://resursna-skrynia.nus.org.ua/.../10_coloring_book.pdf

- Шаблон для спостережень та рефлексій з тілесної усвідомленості https://resursna-skrynia.nus.org.ua/.../2021/08/06_human.pdf

- «Пастка для злості» - шаблон саморобки – розмальовки для скеровування агресії https://resursna-skrynia.nus.org.ua/.../2021/08/11_catch.pdf

- Плакат «Я можу» - для пояснення дитині що таке «вікно толерантності» і пропозицією стратегій, як в нього повертатись - може висіти в класі https://resursna-skrynia.nus.org.ua/.../08/12_poster.pdf

- «Оголошення» - можуть висіти на стінах в класі - пропозиція дій, які допомагають при сумі та злості https://resursna-skrynia.nus.org.ua/.../08/04_notice.pdf

2. Дихальні картки – у вільному для завантаження доступі – картки з простими дихальними практиками, які можуть бути в класі, в укритті. Саме з них можна розпочинати урок. Чи використовувати, коли потрібно заспокоїтись  Breathe_cards_Royz.pdf (unicef.org)

3. Крокуй до укриття – пісня – руханка, яку можна дітям нагадати перед початком навчального року – там є алгоритм дій при тривозі https://www.youtube.com/watch?v=DxS_dV9T55U...

4. Картки сили – ідеї практик для стабілізації в офлайн та онлайн роботі з дітьми (картки з зображенням тварин, природних явищ, різних об'єктів із пропозицією тілесних вправ, метафор сили, ігор) їх можна використовувати, як руханки, як тілесні вправи Картки сили | UNICEF

5. Карткова гра для дітей та дорослих. "Скажи мені. Сила запитань". Гра для відновлення та встановлення близькості, стабілізації, для скеровування до рефлексій Гра “Скажи мені: сила запитань” – Google Диск

6. Стійкість для Стійких – 20 анімацій з тілесними стабілізаційними практиками (по 20сек) https://drive.google.com/.../1bhR1r4Td4W5IkJmSmbWY3H...

7. Гра – Приховані дари – знаходь свою силу. її можна використовувати, як стабілізаційну практику. Пропонувати картки перед контрольними роботами, коли діти тривожаться Невидимі дари: знаходь свою силу – Google Диск


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено