A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Маньківський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів № 1
Маньківської селищної ради Черкаської області

Поради логопеда батькам майбутніх першокласників

Дата: 24.02.2023 10:28
Кількість переглядів: 35

Якщо усне мовлення дитина опанувала   ще перед школою,

                                                           то писемним їй ще належить оволодіти.

                                                         Чим краще буде розвинене усне мовлення,

                                                                       тим легше буде опанувати читання та письмо

 

        У багатьох дітей часто спостерігається нерізко виражене  відставання у мовленнєвому розвитку, яке в дошкільному віці зазвичай не привертає до себе особливої уваги батьків, проте в подальшому може перешкоджати якісному навчанню і призвести до появи специфічних помилок, зокрема на уроках української мови.

        Дуже важливо виявити навіть найнезначніші відхилення мовленнєвого розвитку та виправити їх до початку навчання дитини грамоти. Батькам слід знати, що при нормальному мовленнєвому розвитку всі недоліки у вимові звуків дошкільником повинні зникнути не пізніше п’ятирічного віку.

     Однією з необхідних умов опанування грамоти є чітке розрізнення дитиною всіх звуків мови на слух. Запис будь-якого слова передбачає уміння визначити кожен звук та склад слова по черзі і позначити їх відповідними буквами. Якщо ж  деякі звуки здаються малюкові однаковими, то йому важко буде вибирати під час письма букви, відповідні цим звукам. Наприклад, у разі нерозрізнення на слух пари звуків [б]-[п] дитина не знатиме, яка перша буква – Б або  П – має бути написана в словах „булка”, „буря”.

   Для перевірки слухової диференціації звуків доберіть картинки, на яких зображуване розрізняється лише одним приголосним звуком, який слід перевірити. Дитина може розрізнити слова (наприклад, „рак” і „лак”, „мишка” і „миска”, „ніч” і „піч”) лише за умови сформованості фонематичного сприймання, чіткої диференціації звуків.

     Зверніть увагу, що за нормального мовленнєвого розвитку розрізнення всіх звуків на слух, а отже, і правильний вибір за змістом картинок, доступний дітям з дворічного віку. Крім того, важливо знати, що нерозрізнення дитиною деяких звуків на слух є основною причиною їх заміни в усному мовленні, а далі – й на письмі. Пропоную деякі ігри, що стануть вам у пригоді..

  • Вправа  „Впіймай звук”

Дорослий чітко промовляє підібрані слова, малюк має плеснути в долоні, якщо в слові почує заздалегідь визначений звук. При цьому в запропонованих словах не повинно бути інших подібних за вимовою звуків. Обраний для практикування звук треба виголошувати дещо підкреслено.

    • Ігри

       „Луна”

   Грати можна удвох і великою групою.Обираємо ведучого (він і буде „луною”), який має повторювати те, що йому скажуть. Почніть із простих слів, потім перейдіть до важких і довгих. Спробуйте пропонувати для повторення віршовані і прозаїчні фрази. Якщо „Луна” відповіла правильно п’ять разів, призначайте по колу наступного учасника гри.

 „Абетка”

  Дитина разом із дорослим придумують та називають слова на кожен звук  у абетці. Можна влаштувати змагання, хто назве слів більше, коли в дитини буде вже великий словниковий запас.

„Ланцюжок із слів

     Кожний учасник гри називає слово на той звук, який був останнім у попередньому слові. Таким чином привертаємо увагу на виокремлення необхідного за умовами гри звука і спонукаємо на добір слова, в якому цей звук буде попереду.

„Зіпсований телефон”

 Усі, звісно ж, пам’ятають гру свого дитинства. Вона якнайкраще підходить для розвитку фонематичного слуху в дошкільників.

„Плутанина”

Звертаємо увагу дитини на те, як важливо не плутати звуки між собою. На підтвердження цієї думки читаємо жартівливі віршики

               Їхав-їхав Дід Мороз

               Через поле через ліс.

               І (картоплю) у мішку

               Діточкам малим привіз.

    Діти дуже люблять небилиці і з радістю можуть самі придумати такі ж жарти. Спробуйте вигадати слова, змінюючи лише одну букву, наприклад: „ночі –очі, білка –гілка, мати – хати”.

     Всі запропоновані і подібні  ним вправи потрібно практикувати, доки дитина не навчиться легко справлятися зі всіма завданнями. Лише за цієї умови можна бути впевненими в тому, що майбутній школяр навчився розрізняти звуки на слух, а отже, і навчання грамоти не буде для нього складним.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено